صفحة 43 من 75 الأولىالأولى ... 33 41 42 43 44 45 53 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 421 إلى 430 من 747

الموضوع: والآن قصة>>مين قال اللي فات مات؟؟<< للكاتبة رفيف الخميسي ( منتهيه )

  1. #421
    مشرفه عامه سابقه ـ الصورة الرمزية $ فراشة فلسطين$
    تاريخ التسجيل
    Oct 2008
    الدولة
    فلسطينية وآفتخر
    العمر
    24
    المشاركات
    8,592
    معدل تقييم المستوى
    14

    افتراضي رد: والآن قصة>>مين قال اللي فات مات؟؟<< للكاتبة رفيف الخميسي

    مووووووووووووووووولي
    كمممممممممملي
    بلااااااااااش شغل القطاره ده ما بحبوووووو



  2. #422
    المشرفة العامة الصورة الرمزية Rekat Elward
    تاريخ التسجيل
    Aug 2009
    الدولة
    مصر
    المشاركات
    11,862
    معدل تقييم المستوى
    18

    افتراضي رد: والآن قصة>>مين قال اللي فات مات؟؟<< للكاتبة رفيف الخميسي

    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


    كملي يلا يموزه



    ~aya~






    http://www.tvquran.com//
    اللهم اغفرلي كل ذنب اذنبته وكل معصيه اقترفتها
    اللهم توفني وانت راض عني اللهم حبب في عبادك
    اللهم احسن خاتمتي وارزقني الجنه وتوفني مع الابرار

  3. #423
    اداريه سابقه .. الصورة الرمزية MooLeee
    تاريخ التسجيل
    Aug 2009
    الدولة
    مصر
    العمر
    24
    المشاركات
    12,118
    معدل تقييم المستوى
    19

    افتراضي رد: والآن قصة>>مين قال اللي فات مات؟؟<< للكاتبة رفيف الخميسي

    سورى يابنات عالتاخير


    معلش


    فاضل 3 حلقات ونحصل رفيف



    هنزل حلقتين دلوقتى اهو

  4. #424
    اداريه سابقه .. الصورة الرمزية MooLeee
    تاريخ التسجيل
    Aug 2009
    الدولة
    مصر
    العمر
    24
    المشاركات
    12,118
    معدل تقييم المستوى
    19

    افتراضي رد: والآن قصة>>مين قال اللي فات مات؟؟<< للكاتبة رفيف الخميسي

    الحلقه 58



    وقفت نسمة مع اختها هالة في مطبخ بيتها وهي تستند الى الثلاجة تلتقط بعض اللقيمات من الطعام.
    نسمة: انا الي هيجنني انه غريب, يعني لا حاول يقربلي ولا حاول يعرفني, بيتقدم كده من غير مايعرفني على اساس ايه يعني.
    ردت هالة وهي تضع مقلاة على النار.
    هالة: هو انتي مابيعجبكيش حاجة ابدا, يعني الولد دخل من الباب , انتي عايزة ايه يجي يقولك نمشي مع بعض؟.
    قالت نسمة بتمهل.
    نسمة: بس انا مبستريحش للمواضيع دي, يعني انتي عارفة الشباب الي يبقى عامل فيها متدين دا, بيبقى حاطط في دماغه تصور للبنت الي عايز يتجوزها غريب شوية, ولو مطلعتش زي ما في دماغه بيبقى خلاص كل همه انه يلغي شخصيتها وخلاص.
    هالة: ايه ايه يا بنتي, انتي حكمتي على الراجل من قبل ما تعرفيه.
    نسمة: مش كده يا لولو, بس انا حاسة فعلا انه ماختارنيش الا عشان اسلام شكر فيا, وهو شكله بيقول انه من النوع الي عايز يتجوز اي واحدة محترمة وخلاص , انا عايزة حد يختارني انا, عشان عايزني انا.
    قالت نسمة وهي تنقل المكرونة الى حوض المياة في سرعة.
    هالة: والله العظيم انتي عندك شيزوفرنيا, انتي عارفة لو كان جالك حاول يعرفك كنتي ضربتيه وقلتي قليل الادب, بس عشان هو جه من الباب قلتي لا انا عايزة واحد عايزني انا.
    والتفتت اليها وهي تقول.
    هالة: ياماما افهمي ,حب وكلام من دا وفشر مفيش, الجواز حاجة تانية خالص, الدباديب والورد ولعب العيال دا المفروض كبرتو عليه, اديكي شايفة, الجواز يا ماما كله طبيخ وترتيب وقرف.
    نسمة: اخص عليكي, وطي صوتك لحسن اسلام يسمعك يزعل, حرام عليكي يا شيخة, طب ياريت الاقي واحد زي اسلام.
    هالة: عايزاه خديه.
    نسمة: طب يا ستي انتي ولحقتي الورد والدباديب, انا واحدة مجاليش حتى شوكولاتاية من ولد, ايوة انا عايزة ورد وعايزة كلام حلو وعايزة افلام ورومانسية, ايه مش من حقي يعني احب, انا لسه صغيرة وعايزة احب, ولو سي ابراهيم دا مالوش مزاج يحب وعايز يتجوز وخلاص يبقى يشوفله حد تاني.
    هالة: يا شيخة روحي, دانتي عينك فيه.
    نسمة: اه انا عيني فيه عشان شكله بيقول ولد كويس, بس دوافعه للجواز مش هي الي مريحاني, انا بجد نفسي في حد يبقى عايز نسمة كنسمة, مش عايز نسمة عروسة والسلام.
    هالة: بلا عروسة بلا جموسة, كله بيترمي في المطبخ في الاخر زي مانتي شايفة, تعالي اغرفي الشوربة وساعديني بدل مانتي واقفة زي التحفة كده.
    في هذه اللحظة دخل اسلام.
    اسلام: انتو ناويين تأكلوني امتى عايز انزل اتفرج على الماتش.
    هالة: انا مش قلتلك لما بيجوع بيفضح الدنيا.
    اخذ اسلام من يد نشمة ماتأكله ووضعه في فمه.
    اسلام: ماتباتي معانا النهاردة يا نسوم.
    نسمة: لا يا سيدي انا عندي بكرة محاضرة بدري, مين الي هيوصلني من هنا.
    اسلام: انا اوصلك وانا رايح الشغل.
    هالة: اه يا نسمة عشان خاطري.
    قالت بعد تردد.
    نسمة: حاضر.
    اسلام: اصل احنا عايزين حد ينضف البيت.
    نسمة: متخلنيش احط صوابعي في اكلك.
    هالة: انتو ايه عاملين زي ناقر ونقير, دانت ولا ندى مع نسمة, شيل معانا شيل ولا انت بتجوع وبس.
    *****************
    قالت ندى لوالدتها التي اغلقت الهاتف للتو.
    ندى: مالها طنط سمية ياماما؟.
    قالت الام بهدوء.
    الام: هتتجن, لؤي عايز يخطب وشبطان في هايدي, وهي بتصرخ منه, بتقولي البنت اكبر منه ومتنفعلوش, وهو مبيسمعش كلامها.
    قالت ندى بدهشة.
    ندى: هايدي؟؟؟, يا بنت اللذينة , ومقالتليش خالص الواطية.
    قاطع حديثهما صوت جرس الباب فركضت ندى لتفتح لتجد هايدي امامها.
    ندى: وكمان ايشارب يا واطية.
    نظرت اليها هايدي في دهشة وهي تدخل.
    هايدي: ايه الردح الي على الصبح دا.
    ندى: ولؤي بقى الي حجبك؟.
    جلست في الصالون وهي تبتسم بخبث.
    هايدي: وانتي ايه عرفك؟.
    ندى: ولما هو عايز يخطبك يا واطية مقلتليش ليه, هحسدك مثلا.
    هايدي: لا والله يا ندى دا الموضوع لسه جديد.
    ندى: موضوع لؤي جديد؟.
    هايدي: لا والله دا بس عشان هو قالي انتي لو اتعدلتي شوية انا ممكن اعمل حاجة رسمي, قلتله اتعدل ازاي يعني, قعد بقى يخنق عليا شوية , ولبسك وتصرفاتك ومواعيدك وتعرفيني ومتعرفينيش, وعاملي بوليس ليل مع نهار, هو خنيق شوية, بس انا خلاص ,اهو ولد كويس ونضيف, صحيح دماغه قديمة شوية بس انا موافقة.
    ندى: يا بنتي دا اصغر منك.
    هايدي: عادي يا ندى والله مابتفرق.
    ندى: وامه؟؟.
    هايدي: خليها ,هتموت نفسها مش عايزاني, بس انا مش هسيبه لا لما يجي بيتنا.
    ندى: قادرة وتعمليها.
    هايدي: هو الي انا شفته قليل , لازم اتعلم بقى عصفور في اليد خير من....
    ندى: وحمادة؟؟؟.
    اطرقت هايدي.
    هايدي:..........
    ندى: انتي لسه بتكلميه؟.
    هايدي: لازم يعرف يعرف بقى اني مش هفضل معاه على طول, انا هكون تحت امره لحد امتى.
    ندى: شاطرة ايوة كده.
    هايدي: بس ادعيلي يا ندى الموضوع دا يكمل ومااتخنقش من لؤي دا, اصل برضه عليه حاجات تفقع, يعني هتفرق معاه اتحجب دلوقتي ولا بعد الجواز في ايه.
    ندى: يا ستي ماكلهم بيعملو كده, مانتي شفتي شادي عمل فيا ايه.
    هايدي: وانتي اخبار ام شادي ايه؟.
    قالت ندى بغيظ.
    ندى: الست دي انا هشتمها في مرة ,بجد بجد خنيقة, ماما يا ستي بتكلمها على طول, مفيش مناسبة الا لما بتتصل بيها, ودي يا ستي باردة, وقليلة الذوق, طب مبتتصليش عنك ما اتصلتي, تتكلمي بتناكة ليه يعني احنا متصلين نستلف منك, دا ايه دا,انا من ساعة ما قالي شادي خلاص بطلي تروحي البيت الا لما ابقى ارجعلك كنت خنقتها, هو نفسه اتخنق من كتر ما بيتصل يلاقيني متضايقة والله بقيت احاول ابقى كويسة وانا بكلمه بس مبقدرش برضة بيبان.
    شردت هايدي عن حديث ندى ثم قالت.
    هايدي: تفتكري الموضوع بتاعي دا هيكمل.
    ندى: هيكمل ان شاء الله هيكمل متقاطعيش.
    *****************
    قال اسلام لنسمة وهما في الطريق الى كليتها.
    اسلام: اجيبلك حاجة وانتي رايحة.
    ابتسمت نسمة في سخرية.
    نسمة: لا ماتجيبلي لبن وساندويتشات احسن.
    اسلام: انا غلطان اني بسألك, وان اشعرفني يعني انتي بتعملي ايه ولا بتاخدي ايه وانتي رايحة, مش يمكن متعودة تجيبي فطار ولا حاجة.
    نسمة: انت عامل زي بابا يا ساتر.
    اسلام: طب ردي على موبايلي يا فالحة وافتحي السبيكر.
    امتثلت نسمة وهي تنظر الى اسم المتصل .
    نسمة: مين الرايق دا على الصبح؟,....هيما!!.
    قال اسلام بصوت عال.
    اسلام: ايوة يا باشا.
    ابراهيم: انت فين؟.
    اسلام: انا في الشارع مشوار كده قبل ما اجي الشغل, انت الي فين.
    ابراهيم: مفيش نزلت اوصل امنية المدرسة عشان الباص فاتها العربية مادارتش.
    اسلام: هههههه انا مش قلتلك امبارح العربية دي فيها حاجة.
    ابراهيم: اه والله دانا متعكنن اخر عكننة.
    اسلام: افوت عليك؟.
    ابراهيم: ماهو انا بكلمك عشان كده.
    اسلام: طيب لو جاهز دلوقتي افوت عليك, انت في سكتي.
    احمر وجه نسمة وهي تستمع الى الحديث.
    ابراهيم: ياريت, وابقى كلملي الواد الميكانيكي بتاعك اني هروحله بالليل بقى.
    اسلام: ماشي ,عنيا يا هيما, عشر دقايق وابقى عندك.
    بعد ان اغلق توترت نسمة وقالت.
    نسمة: هو احنا هنفوت عليه؟.
    اسلام: اه , ايه هتتأخري كده؟, لو كده هكنسله يعني.
    نسمة:....لا عادي.
    صمت لحظات وهو يقود, ثم قال.
    اسلام: انتي ابراهيم مش عاجبك؟.
    نسمة: مش حكاية مش عاجبني, انا مش عايزة اتسرع يا اسلام, انا برضة صغيرة مش كبيرة.
    اسلام: بصي يا نسمة انا مش هضحك عليكي عشان هو صاحبي, انا اعرف ابراهيم دا من بتاع تمن سنين, من ايام ماكان صايع, بس هو طول عمره راجل ومحترم, ومش بني ادم واطي, يعني انا اضمنلك ان لو حصل نصيب بإذن الله هتتبسطي معاه اوي.
    نسمة:...........
    اسلام: انتي عارفة انا بحبك اد ايه, وعمري ماهبقى واحد صاحبي عليكي انتي بقيتي عيلتي دلوقتي بس انا لو بختارلك مش هجيبلك احسن منه, انا اتعاملت معاكو انتو الاتنين وعارف دماغكو.
    نسمة:...........
    اسلام: انا مش هزن عليكي, انتي خدي وقتك وفكري.
    نسمة:.........ربنا يسهل.
    **********************
    صاخت ندى بكل ما يعتمل في صدرها من غضب.
    ندى: متقوليش وطي صوتك, يعني ايه باباك خلاص دفع عربون, انت قلتلي مفيش حاجة هتحصل الا لما انت تنزل اجازة, ازاي يعني دا يحصل, هو انت ايه طرطور في بيتكو؟.
    علا صوت شادي قليلا.
    شادي: احترمي نفسك ياندى انا مينفعش اعلى صوتي اكتر من كده, ايه طرطور دي؟.
    قالت بنفس الغضب.
    ندى: ايوة, يعني لما باباك يختار شقة وانت مسافر, يكلمك يقلك على مساحتها ومكانها وتقوله طب استنى اما ارجع وبرضة يدفع عربون يبقى ايه دا مثلا, انا بقى لا عاجباني المساحة ولا المكان, انا كنت مختارة شقة يا شادي وانا الي هسكن فيها,ازاي يعني لا انا ولا انت موجودين واهلك يختارو الي على مزاجهم , هي دي الشبكة الي اتغيرت يوم الخطوبة؟.
    قال شادي بعصبية.
    شادي: يا بنتي ايه المشكلة مادام هي شقة حلوة وموقعها حلو.
    ندى: وهو احنا مالناش رأي؟.
    شادي: اه بصراحة مالناش رأي, مش هما الي هيدفعو يبقو يجيبو الي هما عايزينه.
    ندى: لاااا دا كمان الكلام اتغير, انت موافق على الي حصل بقى, يعني انا الوحيدة الي قاعدة قرطاس هنا.
    شادي: ياندى اتغير بقى ماتغيرش الي حصل حصل.
    ندى: بس انا اسلوب الامر الواقع دا مبيمشيش معايا يا شادي وانت عارف, وانت بني ادم سلبي واهلك الي بيمشوك.
    شادي: لمي لسانك ياندى عشان انتي بتغلطي كتير وانا ساكتلك من الصبح.
    ندى: ماهي حاجة تحرق الدم ياعالم, ازاي يعني هما الي اختارو الشقة من غيرنا يعني هما الي هيعيشو فيها.
    شادي: بقلك ايه ياندى, هو كده,والعريس هو الي بيجيب الشقة اصلا ويقول انا عندي شقة , في اي حتة بقى, هو على قد فلوسه وهو شايف ايه, اما العروسة ممكن تتغير هيستفيد ايه هو ساعتها بقى بالشقة الي على مزاجها؟.
    الجمت الكلمة لسان ندى للحظات في اندهش منزعج.
    ندى:.......العروسة ممكن تتغير؟؟, يعني انت شايف ان العروسة ممكن تتغير يا شادي؟.
    قال شادي بنفاذ صبر.
    شادي: بصي بقى يا ندى انا تعبان وطالع عين اهلي, انا مش طالع هنا اصيف, وانتي مبترحمنيش كل يوم شكوى وكل يوم مشكلة وانا بحاول اعدي عشان انا مش مستحمل, انا ابويا جاب الشقة خلاص, عاجبك عاجبك, مش عاجبك خلاص بقى حليها انتي, انا مش ناقص وجع دماغ كمان, انا الي فيا مكفيني, انزلي من على وداني, وبطلي شغل بنات فاضية, الشقة الي جبتها متتعيبش واسألي اهلك , موضوع بقى انك عايزة تبعدي عن ماما دي مشكلتك انتي عشان انتي الي مش عارفة تكسبيها , ومش انا الي هعلمك ازاي, وانا بصراحة الشقة عاجباني ايه رأيك بقى؟.
    صمتت قبل ان تقول.
    ندى: يعني هو التفاهم معاك بقى كده؟.
    شادي: مفيش تفاهم معايا اصلا, انا المفروض اقول وانتي تسمعي الكلام, بس انتي بس الي بتحبي تطلعي عيني وكلمة حاضر صعبة على لسانك, انا خلاص دا اخر كلام عندي واعلى ما في خيلك اركبيه, عشان اعرف بقى الطرطور الي انتي مخطوباله له كلمة عليكي, ولا انتي عايزة ايه بالظبط؟.
    ندى:.........انا مش عايزة حاجة يا شادي, بس الموضوع دا انا مش هعديه.
    شادي: الي عندك اعمليه.
    ************************
    هالة: بطلي هيافة, يعني هو جابلك شقة قريبة من هنا, وفي حتة نضيفة ومساحتها كويسة مش وحشة, وانتي بتتنططي؟, هو حد لاقي دلوقتي.
    ندى: بقلك ايه متعملليش زي ماما.
    هالة: والله ماماعندها حق, دانتي المفروض تفرحي, عايزة شقة في اخر الدنيا تاخديها بعد ميت سنة, انتي الي متدلعة ومش عايزة تسمعي الكلام.
    ندى: هو ليه محدش فاهم ان انا اتقرطست, هما فبركوها مع بعض ودبسوني, وبعدين حتى لو عاجباني, خلاص بعد الي عمله شادي انا مش هسكت, دا يا بنتي قالي الي عاجبك اعمليه وانا الراجل وانا الي اقول وكلمني بطريقة زي الزفت.
    هالة: بطلي مقاوحة يا ندى وعدي ايامك على خير عشان تبعدي عن امه زي ما بتقولي.
    ندى: ايامي ايه الي هتعدي, انا ايامي مش معدية طول ما امه دي عايشة, ربنا ياخدها.
    هالة: ايه ياندى متدعيش على حد الملايكة بتقلك ولكي بالمثل.
    ندى: يا شيخة.
    هالة: اسمعي كلامي ياندى, واعمليها كأنها جميلةيعني انك وافقتي مع ان مكانش عاجبك, وهو هيشيلهالك, بس متكبريش موضوع مالوش لزمة,واكسبي خطيبك يا ماما مادام بتحبيه,وبعدين هو قالك كده من قرفه بس, منا عارفاكي اكيد ردحتيله.
    ندى: هو عايز يحرق دمي واسكت؟.
    هالة: اه, اسكتي, اسمعي كلامي واسكتي, مادام مجاش على حقك , هو عنده حق, الشقة دي بتاعة الولد يجيبها مكان مايجيبها, وهو جابلك واحدة حلوة مش وحشة,متستعجليش المشاكل ياندى عشان خطيبك بيحبك متزهقيهوش.
    صاحت ندى بعصبية.
    ندى: دانا الي زهقت وقرفت وتعبت كمان.

  5. #425
    اداريه سابقه .. الصورة الرمزية MooLeee
    تاريخ التسجيل
    Aug 2009
    الدولة
    مصر
    العمر
    24
    المشاركات
    12,118
    معدل تقييم المستوى
    19

    افتراضي رد: والآن قصة>>مين قال اللي فات مات؟؟<< للكاتبة رفيف الخميسي

    الحلقه 59


    نسمة: انتي رايحة برضة من غير ماتقوليله؟.
    قالت نسمة هذا الكلام لندى التي دخلت غرفتها تأخذ حقيبة, فردت ندى بعصبية.وهي تكمل ارتداء ملابسها امام المرآة.
    ندى: والله هو الي قافش ومبيكلمنيش بقاله اسبوع ونص, ايه يعني؟, خلاص بيعاقبني على غلطة هو عملها, والله انا مش مستعدة انا كمان الي اصالحه ماهو دا الي ناقص.
    وضعت نسمة اللاب توب عن ساقها وهي تقول.
    نسمة: انا مبقلكيش صالحيه, انا بقلك متعمليش حاجة تزعله من وراه, يعني متخرجيش من وراه.
    قالت ندى وهي ترتدي شرابا في سرعة.
    ندى: والله انا عملت الي عليا امبارح وبعتله مسدج اقله انا عايزة اخرج بكرة اروح قراية فتحة هايدي, وهو معبرنيش لا بأه ولا لأ , اعمله ايه انا بقى؟.
    نسمة: تعملي انك متروحيش. مادام مردش عليكي.
    قالت ندى ساخرة.
    ندى: اااه, دا عند ام تيتي .
    نسمة: ندى انتي كده بتعملي مشاكل.
    قامت ندى وهي ترتدي حقيبتها.
    ندى: والله بقى هو الي عايز كده, وهايدي عازمة ناس يتعدو على الصوابع انا منهم , مش هحرجها يعني ومروحش.
    نسمة: انتي بتلعبي بالنار يا ندى, شادي هيزعل وانتي عارفة.
    ندى: والله هو الي اختار.
    نسمة: يا ندى اسمعي كلام هالة, قالتلك هي مامته وهتفضل طول عمرها مامته وعمره ما هيخسرها عشانك, متحاوليش تلوي دراعه, يا تستحمليها يا تسبيه.
    التفتت اليها ندى بتعبير صارخ على وجهها.
    ندى: بصي بقى يا ست نسمة انتي واختك, يالي قاعدين تفتو, الي ايده في المية مش زي الي ايده في النار,هي واحدة حماته زي قلتها لا بتهش ولا بتنش وانتي واحدة متعرفش حاجة في الدنيا, يبقى كل واحد يخلى رأيه لنفسه, والي عايز يفتي يفتي بعيد عني عشان انا مش ناقصاكو.
    وانصرفت في عاصفة, فهتفت نسمة.
    نسمة: انتي الي خسرانة على فكرة.
    ***************************
    شعرت نسمة بقمة الحرج وهي تجلس مع هالة واسلام امام ابراهيم ,فقالت هالة محاولة كسر حاجز الحرج.
    هالة: ياجماعة احنا جايبنكو هنا عشان تتكلمو مع بعض, مش نعد ساكتين, عايزين نطلع بنتيجة بقى عشان نخلص منكو بقى, هتفضلو مكسوفين ومش هنوصل لحاجة.
    وصمتت فعاد الصمت يخيم على المكان فقالت, بعصبية.
    هالة: لااا احنا هنقوم بقى, تعالى يا اسلام نعد في مكان تاني يمكن مكسوفين مننا.
    قالت نسمة في سرعة, وهي تمد يدها تمسك اختها.
    نسمة: لا.
    فقال اسلام في رفق لنسمة.
    اسلام: احنا مش هنقوم بس هنعد في اخر الترابيزة ايه رأيك كويس كده؟.
    قالت نسمة في استسلام.
    نسمة: ماشي.
    وارتبكت بمجرد ابتعادهما, فقال ابراهيم في لهجة ودودة.
    ابراهيم: انا اسف ان انا كاسفك بالطريقة دي.
    نظرت نسمة الى اللا مكان وهي لا تدري ما تقول.
    نسمة:..........
    ابراهيم: انتي مبسوطة في اعلام؟.
    نسمة: .....اه انا بحب الكلية.
    قال مباشرة.
    ابراهيم: عندك مشكلة انك تتخطبي وانتي في الكلية؟.
    عاد وجه نسمة ليحمر بشدة.
    نسمة:.........
    ابراهيم: اصل فيه ناس تفرق معاهم في الكلية او بعد.
    ارتبكت نسمة قبل ان تقول.
    نسمة:....مش حكاية... في الكلية...,الحاجات دي مبتعتمدش على الوقت اكتر ما بتعتمد على البني ادمين.
    ابراهيم: صح فعلا, بس صعب ان الواحد يلاقي حد مناسب دلوقتي مش كده ولا ايه؟.
    ابتسمت في حرج.
    نسمة: دا بقى مستحيل مش صعب.
    ابراهيم: انتي مالك متعقدة كده ليه؟.
    زمت شفتيها في ضيق.
    نسمة: من الي شفته.
    نظر اليها لحظة قبل ان يقول.
    ابراهيم: بس انا الي فهمته انك مشفتيش حاجة .
    نسمة: انا شفت من الي حواليا الي يخليني اخاف اجرب بنفسي.
    قال بتأن.
    ابراهيم: انتي خايفة يعني اني ممكن اجرحك او اسيبك؟.
    اطرقت نسمة برأسها.
    نسمة: ......معرفش.
    ابراهيم: انا مش وحش يانسمة.
    نسمة: الناس مبتجرحش بعض عشان هي وحشة, بس بتجرح عشان العند والغضب وسوء الفهم والتمسك بالرأي.
    ابراهيم: طيب مانتي ماشاء الله كلامك كبير وعاقلة اهه, امال ايه الي مخوفك؟.
    نسمة: انا لسه صغيرة ومن حقي اخاف.
    عاد بظهره الى الخلف لحظة يلتقط انفاسه قبل ان يقول.
    ابراهيم: انا مش هقلك انا طيب وهادي ومؤدب وكل الكلام دا واضحك عليكي, انا هقلك الحقيقة من غير اي تزويق, انا عصبي وكتير اوي بغلط , بس انا لو غلطت بعتذر ودي حاجة مش ناس كتير تقدر تعملها, وبرجع الحق لاصحابه, بصي يا نسمة انا اهم حاجة عندي في الدنيا دي امي واخواتي الصغيرين, انا لما بابا مات وانا صغير كنت انا راجل البيت دا, وامي بتعتمد عليا في كل حاجة, ولكي ان تتخيلي انا دوري مهم اد ايه في بيتنا, وانا لما بختارك ليا , فدا مش ليا لوحدي انتي هتكوني ليا زوجة ولامي بنت كبيرة ولاخواتي اخت , وللبيت دا هتبقى سند معايا, انا متدلعتش ولا بابا جابلي زي العيال ما بيتدلعو, انا شفت ايام وحشة اوي عليا, وعملت نفسي بنفسي, وصعت وجربت ولفيت, بس الحمد لله عرفت ان كل دا مش جايب همه,و لقيت اني محتاج اني ارتاح واختار حاجة لنفسي بقى, انا عايز يا نسمة احب, انا محبتش, انا لعبت كتير بس معرفتش يعني ايه حب بجد, انا محتاج البنت الي اتجوزها تكون حبيبتي واختي وصاحبتي وكل حاجة, انا عاذرك انك خايفة بس جربيني انا مش وحش..ولو لقتيني وحش ساعديني اني اكون احسن, متتوقعيش من حد ان تلاقيه كامل او زي مانتي متخيلة, كل واحد فيه عيوبه, ولمانقبل الناس بعيوبها هما كمان هيقبلونا بعيوبنا.
    وصمت منتظرا ان ترد.
    ابراهيم: وانا امي ست طيبة جدا جدا, لما تتعرفي عليها هتحبيها, وهي كمان انا متأكد انها هتحبك, عشان هي اهم حاجة عندها سعادتي ومادام انا مبسوط هتكون هي مبسوطة,...انا هكون محتاجلك اكتر مانتي محتاجالي يا نسمة.
    نسمة:................
    ابراهيم: انتي مبتتكلميش وانا قاعد بتكلم من الصبح.
    نسمة: مانا بركز في الكلام الي قلته.
    ابراهيم: اصل انا مش جايبك هنا اكلمك في ظروفي مانتي عرفاها ودي اول حاجة خليت اسلام يشرحهالك, والحمد لله انا عندي شقتي وواقفة على التوضيب, هوريهالك اكيد ياريت تعجبك, بس انا قاعد معاكي القعدة دي عشان اوصلك انتي, لدماغك انتي,عايزك تتكلمي في كل حاجة اسألي في اي حاجة, مش عايز اشوف الخوف الي بينط من عنيكي دا, محدش بياخد غير نصيبه يا نسمة, وفي الاول والاخر الخطوبة دي معمولة عشان التعارف, اكيد يعني مش هنتفاهم في قعدة او قعدتين, دي الدنيا اتخلقت في ست ايام.
    نسمة: ايوة عندك حق.
    ابراهيم: انا مش جاي احكم عليكي او تحكمي عليا, انا جاي اقلك لو عايزة تبني بيت بجد, انا ناوي ومعاكي ان شاء الله.
    نسمة:...........ربنا يسهل.
    ************************
    نسمة: مش عارفة, كلامه كبير كده ومكلكع, يعني انا ببني بيت, وعايز اختار حاجة لنفسي, يعني شوية محاضرات كده مدخلتش دماغي,يعني بالرحة علينا يا عم الحج, بس انا مستريحة شوية, عنده حق, الخطوبة مش اخر الدنيا يعني ومعمولة عشان الناس تجرب بعض.
    هالة: لا يا حبيبتي مين قالك كده, دلوقتي الدنيا ماشية بالعكس, البنت احسنلها تمشي مع ولد واتنين وتلاتة في السر ومحدش يعرف , ولا انها تتخطب ويتحسب عليها خطوبة.
    شردت نسمة قبل ان تكمل.
    نسمة: بس لما بدأ يتكلم عن مامته انا اتضايقت.
    هالة: ليه دي مامته اسمع انها زي العسل من اسلام.
    نسمة: لا ياهالة , انتي عارفة يعني ايه يبقى هو راجل البيت, يعني امه عنده رقم واحد ومحدش هياخد مكانها ابدا, وبعدين اكيد هي بتعشقه هو بالذات وهتغير عليه وهتوريني النجوم في عز الضهر.
    هالة: طب وايه المشكلة يا حبيبتي دا الي مالوش خير في امه مش هيبقى له خير فيكي.
    نسمة: انا فاهمة والله, بس انتي مشفتيش الي بيحصل في ندى, ام شادي مطلعة عينها.
    هالة: يا نسمة متقارنيش نفسك بحد , انتي لا وضعك هو وضع ندى ولا شادي هو ابراهيم, ابراهيم هو راجل البيت اما شادي مامته هي راجل البيت, وبعدين متتصرفيش على تجارب ناس تانية, خدي خطوة وعيشي تجاربك انتي بنفسك, ومتخافيش , ولكل قاعدة شواذ, مش هتلاقي ابدا حاجتين زي بعض, فمتتسرعيش وصلي استخارة, ومادام الولد كويس ومحترم, يبقى عيوبه مقدور عليها.
    نسمة: انا خايفة اتسرع.
    هالة: لا خدي وقتك , ومتخافيش وبعدين اسمعي كلامي بقى شغل الخطوبة الي عايشين فيه شادي وندى دول مش هو الصح, قوليلي لو بعد الشر فركشو هيبقى شكلها ايه بقى على الصور والخروجات والفسح الي هنا وهنا, والهبل الي هما بيعملوه دا كله, عشان كده الناس واخدة فكرة زفت عن البنت المخطوبة قبل كده, لكن انتي طول مانتي محافظة على نفسك كويس, يبقى فعلا مش هتفرق معاكي خطوبة ولا اتنين ولا عشرة لانه دخل البيت زي مادخلوش, ومحدش يقدر يتكلم عليكي نص كلمة.
    نسمة: بس اسكتي ياهالة دول ندى وشادي كده اتلمو ,دول كانو بيعملو وهما متصاحبين اكتر من وهما مخطوبين, وسفر وخروج وحاجة تقرف.
    هالة: متفكرنيش, الحمد لله انا ربنا تاب عليا من القرف دا, فعلا الي جرب الغلط بيحس بجد بقيمة الصح.
    وشردتا لحظة كلا بأفكاره قبل ان تقول نسمة في ضيق.
    نسمة: انا خايفة اوي يا هالة.
    هالة: خايفة من ايه؟.
    نسمة: احب ابراهيم !!!!.
    ***************
    شادي: الو.
    ندى: الو.
    شادي: انا نازل بكرة ان شاء الله.
    ندى: طيب.
    شادي:.......يعني هي اسمها طيب؟؟.
    ندى: يعني وهو دا اسلوب الي بتتكلم بيه؟.
    بدأ شادي يحتد.
    شادي: ماهو من عمايلك ياندى, برضة رحتي الخطوبة واعرف من اصحابي.
    ندى: انت مقلتليش اروح ولا مروحش, بعتلك مسدج ومعبرتنيش, استأذنت بابا ورحت.
    شادي: عشان انامكانش معايا رصيد وقلتلك انا بشحن هنا بالعافية.
    ندى: ومقلتليش اشحنلك ليه؟.
    شادي: عشان مش انتي الي هتصرفي عليا.
    ندى: دا كلام جديد بقى, اصل فيه بينا فرق يا شادي, بقى كده.
    شادي: انا مش عايز ارغي كتير انا جاي بكرة ان شاء الله, هتستنيني عند السوبر جيت ولا اخلي سامح يستناني.
    ندى: لا هجيلك, قال سامح قال.
    *********************
    ركب شادي السيارة بجوار ندى راسما الاقتضاب على وجهه, فعدلت هي من وضع حقيبته في المقعد الخلفي وهي تقول مديرة محرك السيارة للانطلاق.
    ندى: اكلت حاجة على الطريق؟.
    رد شادي باقتضاب.
    شادي: يهمك يعني؟.
    ندى: يا سلام يا شادي!!.
    شادي: اكلت بسكويت.
    ندى: انت هتروح تتغدى وتيجي عندنا بالليل.
    اشاح بوجهه.
    شادي: معرفش يا ندى.
    ندى: شادي بقلك ايه, ماما عازماك النهاردة على العشا عايزين يسلمو عليك , مش لازم نعرفهم اننا قافشين.
    شادي: انا مش قافش.
    ندى: اصل انا الي دلقتي قافشة.
    لم يجبها انما ظل على صمته, فقالت هي بدلال.
    ندى: .......مش هتوريني الشقة يعني؟.
    نظر اليها مندهشا, ثم قال وكأنه فهم الحيلة.
    شادي: عايزة تشوفيها عشان تطلعي فيها القطط الفطسانة؟.
    عادت تقول بدلال اكبر.
    ندى: لا....خلاص يا شادي مادام عجباك تبقى عاجباني, انا المهم عندي تكون انت مبسوط.
    شادي: يا سلام؟؟.
    ندى: مالك مستغرب اوي كده ليه؟.
    شادي: عشان دا مش كلام امبارح.
    ندى: خلاص يا شادي انا لقيت ان مالوش لزمة, مادام هي فعلا عاجباك , انا بس كل الي كان مضايقني ان مامتك اخدت القرار لوحدها كأنها بتلغي شخصيتك مثلا, او كأن ملكش لزمة سوري يعني, بس خلاص مادام انت الي عايز كده, يبقى يا حبيبي الي يريحك.
    نظر اليها مطولا محاولا تبين الصدق في صوتها, بينما تذكرت هي انها ذهبت مع اختيها لتريا موقع الشقة وحجمها كما قالت ليها هالة, وتأكدت بنفسها انها ذات موقع جميل ومساحة مقبولة, فشعرت بقليل من الارتياح فتعلقت بكلمات اختها ان تقبل هذا الوضع ارضائا له, ومن ناحية اخرى, انها ستكسبه في صفها ان حدث وواجهت امه مرة اخرى, لقد شعرت بالمعارك تقترب وحان التجهز لها على اتم وجة, فقررت ان تقول له هذا الكلام وان تبدأ هي بمصالحته, او كما قالت لها هالة" عديله الصغيرة يعديلك الكبيرة".
    شادى: ودا ايه العقل دا كله؟.
    ندى: منا قلتلك يا حبيبي انا يريحني الي يريحك.
    شادي: ربنا يهديكي كمان وكمان.
    ندى: يبقى هتيجي بالليل؟.
    شادي: حاضر.
    ندى: انا بحبك يا شادي, اوعى تزعلني تاني.
    شادي: انا مزعلتكيش اولاني, انتي الي بقيتي عبيطة وفاكرة ان ماما حاطاكي في دماغها, يا حبيبتي ماما مش فاضيالنا خالص, هي مركزة مع هاني اليومين دول.
    ندى: والله هاني دا انا كنت عايزة اشوفله عروسة عشان يركز.
    شادي: لا هاني دا مش بتاع يركز, دا عامل زي هايدي كده كل شوية بحال, هي صحيح دبست الواد دا في خطوبة ازاي, لؤي صح؟, مش كان بيحب نسمة.
    ندى: ربنا بس يهديها وتبعد عن حمادة بقى.
    شادي: ونسمة خلاص واقفت على صاحب اسلام دا؟.
    ندى: دا واد خنيق, انا مش عارفة ايه الي عاجبها هي وهالة وبابا فيه, انا وماما مسميينه يوسف وهبي, لما بيجي يضحك فعلا بيقول ها ها ها, ابقى خد بالكمن ضحكته , دانت هتموت من الضحك.
    شادي: وهو عاجب نسمة؟.
    ندى: اهي نسمة دي بميت رأي هتجننا ان شاء الله, رايحة جاية تقول وايه يضمنلي انه مش هيضحك عليا زي ما فلان عمل مع فلانة, ولا هيسيبني زي ما مش عارفة مين سابو بعض, دي مجنونة, دي لغاية دلوقتي مش معاه رقم موبايلها وهما خلاص ايام ويتخطبو.
    شادي: والله نسمة دي عاقلة وطول عمرها زكية, خليها بدماغها يمكن هي مرتاحة كده.
    ندى: انت بتقول زكية, طب دانا قلت اخطبها لهاني لما يخلص بس استخسرته فيها, هاني واد فرفوش ولذيذ وهي بقت خنيقة.
    شادي: انتي كل الناس بقت خنيقة عندك.
    ندى: الا انت يا حبيبي,انت اسمريت يا دودو, انت شكلك متبهدل وخسيت خالص, انت متعرفش انا كنت عاملة ازاي وانت مش جمبي انا كنت بشد معاك من خنقتي انك بعيد بس مش اكتر.
    شادي: يعني انا الي كنت مبسوط ياندى؟, انا كان هاين عليا اول ما اشوفك احضنك من كتر مانتي واحشاني.
    مدت ندى يدها تضغط على يده في رفق وهي تقول.
    ندى: امتى بقى ترجع على طول عشان انا زهقت.
    تنهد شادي وامسك يدها يقبلها.
    شادي: ربنا يقدرني واخلص السنة دي وارجعلك يا حبيبتي ونتجوز ونخلص من القرف الي احنا عايشين فيه دا.
    ندى: ان شاء الله يا حبيبي , ان شاء الله.

  6. #426
    بنوته صاحبة مكان الصورة الرمزية khokhitta
    تاريخ التسجيل
    Dec 2009
    الدولة
    le maroc
    العمر
    23
    المشاركات
    868
    معدل تقييم المستوى
    5

    افتراضي رد: والآن قصة>>مين قال اللي فات مات؟؟<< للكاتبة رفيف الخميسي

    القرف هو الي معيشنا فيه
    ايه ده ده مسلسل تركي و لا مكسيكي
    انهاية امتى يا بنتي






    ‫ابشع ما يمكننا ان نقوم به تجاه انفسنا
    ان نبتسم و نحن في امس الحاجة للبكاء
    ربما اجبرتنا المواقف
    ان نلبس اقنعة و نواجه اعين من حولنا
    فنصبح كما يحبون
    ليست الاقنعة مجرد كدبة بكل الاحوال
    انها تضحية
    لاننا ولو لوقت بسيط
    نقتل فيه ملامحنا الحقيقية
    لنصنع بدلا منها ملامح يحبونه
    على حساب صدقنا

    هل عرفتم.. كم نحن مدنبون‬

    de khokhitta

  7. #427
    بنوته مذهله الصورة الرمزية <<...MaRam7mD...>>
    تاريخ التسجيل
    Nov 2008
    المشاركات
    3,151
    معدل تقييم المستوى
    9

    افتراضي رد: والآن قصة>>مين قال اللي فات مات؟؟<< للكاتبة رفيف الخميسي

    [align=center]السلام عليكم ورحمة الله وبركاته



    يلا يامولتى كملى بقـــــــــــــــــــى
    [/align]

  8. #428
    الصورة الرمزية بسمة امل
    تاريخ التسجيل
    Sep 2009
    المشاركات
    370
    معدل تقييم المستوى
    5

    افتراضي رد: والآن قصة>>مين قال اللي فات مات؟؟<< للكاتبة رفيف الخميسي

    بجد الحلقات جميله منتظرين الباقى ياقمر

  9. #429
    ◊❤¯−ـ‗ VIP ‗ـ−¯❤◊ بنانيت الصورة الرمزية *´¨`*وردة الجـــــوري*´¨`*
    تاريخ التسجيل
    Oct 2008
    الدولة
    في قلب من احبني
    العمر
    24
    المشاركات
    13,669
    معدل تقييم المستوى
    20

    افتراضي رد: والآن قصة>>مين قال اللي فات مات؟؟<< للكاتبة رفيف الخميسي

    [glow=000000]
    يسلمووووو يا مولتي

    يلا بقى نزلي الباقي
    [/glow]



  10. #430
    مشرفه عامه سابقه ـ الصورة الرمزية $ فراشة فلسطين$
    تاريخ التسجيل
    Oct 2008
    الدولة
    فلسطينية وآفتخر
    العمر
    24
    المشاركات
    8,592
    معدل تقييم المستوى
    14

    افتراضي رد: والآن قصة>>مين قال اللي فات مات؟؟<< للكاتبة رفيف الخميسي

    موووووووولي كملللللي يااااروحي
    الحلقه روووووووووووعه



صفحة 43 من 75 الأولىالأولى ... 33 41 42 43 44 45 53 ... الأخيرةالأخيرة

معلومات الموضوع

الأعضاء الذين يشاهدون هذا الموضوع

الذين يشاهدون الموضوع الآن: 1 (0 من الأعضاء و 1 زائر)

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •